21 January, 2020, 00:38
kaffe

6 ting der sker med din krop, når du dropper kaffen

kaffe

I dag har mange det sådan, at de skal starte dagen med deres kaffe, for at klare dagen. Ikke nok med at kaffe er det som får mange ud af sengen om morgenen – det er også kaffen som forhindrer mange af os i, ikke at ryge tilbage i den igen, i løbet af dagen. Sengen altså.

Selvom kaffe kan være noget så lækkert, er det ikke alle kroppe som reagerer lige hensigtsmæssigt på kaffe, og en daglig indtagelse af det, kan faktisk medføre en del små irriterende gener. Tamar Samuels som er ernæringsekspert i New York, og stifter af All Great Nutrition, ved en del om hvad der sker med kroppen når den får-, og pludselig ikke får kaffe.

Hun fortæller at fordi en hver krop er forskellig, er der ikke noget gennemsnit eller norm, i forhold til hvordan kroppen reagerer på kaffe. Koffein-tolerance afhænger af genetik og en række forskellige faktorer, blandt andet dit stressniveau, hvor meget du sover og om du har en kronisk eller inflammatorisk sygdom.

1. Det kan blive hårdt.
Koffein er vanedannende, og man bliver afhængig. Der er en grund til, at du føler at du har brug for kaffe, når du står op om morgenen. Du kan stoppe ved at tage en “kold tyrker”, men der er også andre muligheder som er lige så gode, hvis ikke bedre for dig, end dine latter hver dag. Giv din krop 2-4 uger til at vænne sig fra den daglige kaffe.

Hvis du beslutter dig for at droppe koffein, kan du erstatte din morgenkaffe med grøn te – det skulle lige tage toppen af trangen. Hvis du kan tåle små mængder koffein, er grøn te, et rigtig godt substitut. Det indeholder gavnlige plantenæringsstoffer og antioxidanter, som kan hjælpe med at bekæmpe betændelsestilstande i kroppen, som kan lede til kroniske og inflamatoriske sygdomme, som type 2 diabetes og hjerte-kar-sygdomme og demens.

2. Din fordøjelse kan ændre sig.
Overordnet set, viser undersøgelser, at kaffe er rimelig sundt for dig – men det er altså individuelt. Folk med glutenallergi,- eller sensitivitet, er ofte også sensitive overfor proteinerne i kaffebønner (ikke selve koffein-komponenterne), hvilket kan kan lede til flere ubehagelige symptomer, heriblandt bøvl med fordøjelsen, hovedpine og træthed.

Derfor kan det at kvitte kaffen, afhjælpe symptomer som du ikke engang vidste var relateret til kaffen, eller som du måske ikke engang rigtig vidste at du havde. Hvis din mave gør vrøvl, mens du kvitter kaffen, kan varm vand med citron om morgenen, hjælpe på maveproblemerne.

3. Du kan godt tage en lille smule på.
Dette er ikke nødvendigvis dårligt, men det kan ske. Afløs aftenkaffen med noget andet, og læg mærke til hvordan du reagerer på det – du kunne få det bedre eller få mere ro i kroppen. Kaffe siges at hjælpe et vægttab på vej, og det er delvist rigtigt, for nogle. Undersøgelser viser at koffein kan have en lille indvirken på vægttab, på kort sigt. Dette er fordi koffein virker appetit-undertrykkende. Koffien kan også øge forbrændingen ved at stimulere termogenesen.

kaffe

4. Du kan føle dig mindre ængstelig.
Koffein påvirker folk på forskellige måder. Hvis du drikker kaffe og føler dig udmattet senere på dagen, eller bliver lidt for hyper bagefter, betyder det muligvis at din krop ikke er så glad for kaffen. Derfor kan det være et rigtig godt træk at kvitte kaffen til fordel for en form for urtete, med mindre koffein. Selv hvis du ikke stopper helt, kan det hjælpe at skære ned på kaffen.

5. Du vil sikkert føle dig mindre oppustet.
Igen er det meget forskelligt fra krop til krop, men hvis din mave ikke er særlig god til at bearbejde proteinerne i kaffen, kan det gøre dig oppustet. Reaktioner som hovedpine, træthed, oppustethed, luft i maven eller kløen i øjnene. Alle en grad af allergiske reaktioner.

6. Du vil tilføre din krop lidt færre toxiner
En måde at droppe en dårlig kaffe-vane her, kunne være at skifte kaffe-mærke. Hvis din krop reagerer på kaffe, måske med et eller flere af ovenstående symptomer, kan det være fordi din krop reagerer på kemikalierne i kaffen. I USA er kaffe, end af de afgrøder som bliver sprøjtet med flest kemikalier, og mange mennesker er alle sensitive overfor disse pesticider og kemikalier. Så hvis du er “clean eater”, skal du altså gå efter øko-kaffe.

Alt efter dit eget helbred, er det måske ikke nødvendigt at kvitte kaffen. Men hvis du beslutter dig for at gøre det, kan du helt sikkert vente at se nogle ændringer i din krop.

kaffe

Kender du nogen der er lidt for glade for energidrikke? Se hvad energidrikke gør ved kroppen!

Share

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.