22 September, 2020, 15:22
Bedre Nætter

Sådan får du den bedste nattesøvn

Bemærk, at denne artikel indeholder reklame.

En god nattesøvn er altafgørende i forhold til, hvordan dit generelle helbred har det, og hvor meget overskud du har i løbet af den efterfølgende dag. Mange mennesker undervurderer vigtigheden af en god nats søvn, ligesom der er mindst lige så mange, der bare ikke formår at sove godt, når de ligger med hovedet på puden og dynen trukket langt op over sig. Derfor kan du her i denne artikel blive meget klogere på, hvordan du kan få den bedste nattesøvn.

Invester i en god madras

Det første skridt mod en god nats søvn er at investere i en god madras. En god madras er vigtig, fordi du skal ligge på den i mange timer hver nat, og den skal derfor kunne støtte din krop alle de steder, hvor der er behov for det.
Der findes mange forskellige madrasser, der er fremstillet af forskellige materialer, og som har forskellige hårdheder. Hvilken madras skal du så vælge? Det korte svar er, at det kommer meget an på, hvor meget støtte du har behov for under din søvn, hvor varmt du har det om natten, hvor meget du vejer, og hvad dit budget er på.

De mest almindelige madrasser er:

  • Springmadrasser
  • Boxmadrasser
  • Skummadrasser
  • Topmadrasser

En topmadras kan som udgangspunkt lægges oven på alle de andre typer madrasser, og den kan blandt andet sikre, at du hverken får det for koldt eller for varmt i løbet af natten.

Gå i seng på samme tid hver dag

Et andet godt råd i forhold til at sikre dig den bedst mulige nattesøvn er, at du ideelt set altid skal gå i seng på samme tid hver dag – også selvom du ikke er træt. Når du går i seng på samme tid hver dag, vil du begynde at træne dit indre ur til at hjælpe dig med at blive træt om aftenen og frisk om morgenen, når du har fået det antal timers søvn, som du har behov for.
Det er meget individuelt fra person til person, hvor mange timers søvn man har brug for. Hvor mange timers søvn du har brug for om natten, finder du ud af ved at gå i seng på samme tid hver dag og stå op, når du vågner.

Undgå koffeinholdige drikke før sengetid

Rigtig mange danskere har en tendens til at drikke kaffe, sodavand eller sågar energidrikke inden sengetid. Koffein er med til at holde dig vågen, og du bør derfor undgå alle koffeinholdige drikke mindst et par timer inden din sengetid. Ved at undgå kaffe, sodavand og så videre vil du også bedre kunne mærke, hvornår du er træt.

Share